Ostrzeżenie przed oszustami!
POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW OSTRZEGA !
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie otrzymuje kolejne sygnały od osób, które zostały oszukane próbując sprzedać towar na portalu aukcyjnym. Oszuści próbują wyłudzić od sprzedających ich dane bankowe, wysyłając link do rzekomego odbioru płatności za przesyłkę. Po kliknięciu w link sprzedawca trafia na stronę łudząco podobną do portalu aukcyjnego, gdzie jest proszony o wypełnienie formularza wraz z podaniem informacji dot. karty bankowej i zalogowanie się do bankowości internetowej. Następnie sprzedawca otrzymuje SMS z banku z kodem do autoryzacji transakcji (w SMS- ie zawarta jest informacja, że nastąpi autoryzacja dodania karty bankowej do Google Pay lub Apple Pay albo, że następuje autoryzacja nowego urządzenia mobilnego). Po wpisaniu kodu do formularza oszust ma wszystkie dane, żeby okraść sprzedawcę.
Jak się bronić ?
- Wystawiając towar na portalu aukcyjnym zapoznaj się z jego regulaminem. Sprawdź instrukcję płatności portalu aukcyjnego.
- Czytaj SMS-y, sprawdzaj co autoryzujesz.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem np. przez telefon, e-mail czy zewnętrzny komunikator.
- Zwracaj uwagę na poprawność językową strony na której przekazujesz dane karty.
- Niektóre portale aukcyjne oferują na swoich stronach sprawdzanie linków. Gdy któryś wyda ci się podejrzany, wklej go do wyszukiwarki i sprawdź czy jest prawidłowy.
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych klientów.
UWAGA ! W sytuacji, gdy ktoś ukradł pieniądze z twojego konta jak najszybciej poinformuj swój bank oraz najbliższą jednostkę policji (koniecznie weź zaświadczenie). Niezależenie od informacji o kradzieży zgłoś się do swojego banku z żądaniem zwrotu pieniędzy. Zgodnie z zasadą D + 1 powinieneś otrzymać zwrot skradzionych pieniędzy nie później niż do końca dnia roboczego od stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub zgłoszenia tego faktu. Jeśli bank nie zwróci ci środków, złóż reklamację ! Bank ma 15 dni roboczych na udzielenie odpowiedzi na złożoną reklamację. Wstrzymanie zwrotu jest możliwe tylko w przypadku, gdy bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać twoje oszustwo i poinformuje o tym na piśmie organy powołane do ścigania przestępstw.
Należy pamiętać, że bank ma prawo żądać zwrotu pieniędzy, jeśli udowodni, że:
- transakcja była wykonana przez ciebie i próbowałeś oszukać bank,
- umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa naruszyłeś obowiązki użytkownika. Należą do nich:
- niezwłoczne zgłoszenie faktu kradzieży środków lub nieuprawnionego dostępu osób trzecich do konta,
- korzystanie z konta zgodnie z zasadami określonymi w umowie,
- przechowywanie indywidualnych danych uwierzytelniających z zachowaniem należytej staranności i nieudostępnianie ich osobom nieuprawnionym
Mieszkańcy powiatu świdwińskiego mogą zwrócić się do Rzecznika Konsumentów z wnioskiem o podjęcie interwencji, w sytuacji gdy bank nie uzna złożonej reklamacji. Przed złożeniem wniosku należy skontaktować się z Rzecznikiem: – osobiście we WTORKI lub CZWARTKI w godz. 7.15 – 15.15 – telefonicznie we WTORKI lub CZWARTKI pod nr tel. 94 36 50 322 w godz. 7.15 – 15.15 – za pomocą poczty elektronicznej, e-mail: k.piskorz@powiatswidwinski.pl