WYCIECZKA DO KOŁOBRZEGU

CZŁONKOWIE SKKT Z ZSP W BRZEŻNIE NA WYCIECZCE  DO KOŁOBRZEGU

Rok 2016 koło PTTK w naszej szkole zakończyło wyjazdem do jednego z najstarszych miast polskich – Kołobrzegu. W wyjeździe wzięło udział  większość  młodych członków naszej organizacji . Miasto przywitało nas pogodą późnej jesieni . Pobyt zaczęliśmy od perły miasta – Muzeum  Oręża Polskiego.  Przez 2 godziny  zwiedzaliśmy je  oprowadzani przez  znakomitego przewodnika. Zwiedzanie kołobrzeskiego muzeum to prawdziwa lekcja historii techniki wojskowej. Kolekcja została utworzona na podstawie świadectw pochodzących z wykopalisk archeologicznych (groty strzał, ostrogi, włócznie i topory), poprzez średniowieczną broń drzewcową, kolną, sieczną i miotającą, czy też bogato reprezentowane eksponaty dotyczące walk na morzu (kompasy, kotwice, modele okrętów); przebiega przez kolekcję XVIII wiecznych szabli, karabeli, lanc, pocisków artyleryjskich i luf armatnich. Muzeum posiada najbogatszy w Polsce zbiór związany z uzbrojeniem, wyposażeniem i mundurami żołnierzy polskich z okresu I i II wojny światowej oraz unikatową kolekcję mundurów oddziałów paramilitarnych. Kolekcja broni strzeleckiej, orderów, odznaczeń i odznak pamiątkowych stanowi wstęp do bogatej prezentacji pojazdów wojskowych, samolotów, broni pancernej i artylerii eksponowanej w sali techniki oraz na wystawie plenerowej.   Następnie  udaliśmy  się  do  Konkatedry Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.  Powstała w XIV wieku.  Całość zachowana została w stylu gotyckim, ma ona charakter halowy i jest pięcionawowa. W  1972 roku stała się konkatedrą diecezji koszalińsko – kołobrzeskiej. Wśród najważniejszych zabytków kołobrzeskiej Bazyliki Mariackiej wymienić należy:

• gotycką menorę pochodzącą z 1327 roku,
  • krucyfiks pochodzący z 1330 roku,
  • chrzcielnicę pochodzącą z 1355 roku,
  • gotycki świecznik Korona Holków pochodzący z 1420 roku,
  • gotycki świecznik Korona Schlieffenów pochodzący z 1523 roku,
  • nagrobne tablice kołobrzeskich mieszczan,
  • stalle rajców miejskich pochodzące z XIV wieku.

23 października 2007 r. w krypcie pod kościołem pochowano pierwszego ordynariusza diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej kardynała Ignacego Jeża  –  patrona  naszej  szkoły. Pobyt nasz  kończyliśmy  nad  morzem . Przeszliśmy przez  nabrzeże  portowe obok latarni morskiej i zeszliśmy  na  plażę.  Następnie  udaliśmy  się  na molo. W drodze  powrotnej  zatrzymaliśmy  się  przy  pomniku  zaślubin   z morzem w  roku  1945.